Gündüz Beton Şirketinin Kuruluşu
Gündüz Beton, Halim Gündüz ve Kardeşleri tarafından 1980 yılında izmirde kurulmuştur. Şirketin kuruluşundan günümüze kadar geçen yıllarda, İzmir ve çevresinde inşaat sektöründe birçok projede yer almıştır. Gündüz Beton'un inşaat sektöründeki yeri, yıllar içinde kazandığı deneyim ve yenilikçi yaklaşımlar ile şekillenmiştir. Gündüz Beton, İzmir ve Ege bölgesinde yıllarca Saha Betonu, Hazır Beton ve Endüstriyel Zemin Betonu süreçlerinde sayısız projeye hizmet sunmuştur. Firmanın sağladığı diğer hizmetler ise şu şekildedir; Zemin Betonu, Saha Betonu Dökümü, Helikopterli Beton, Yüzey Sertleştirici, Fiber Donatı ve sayısız Beton Hazırlık ürünleri ve hizmetlerini de sağlamaktadır.
Firma, beton üretimi konusunda uzmanlaşmış ve bu alanda büyük bir başarı elde etmiştir. Üretim süreçlerinde yüksek kalite standartlarına bağlı kalarak, inşaat projelerine güvenilir ve dayanıklı beton sağlamıştır. Ayrıca endüstriyel zeminlerin ve saha betonu nun imalatında da geniş bir bilgi birikimine sahiptir. Gündüz Beton, İzmir'in inşaat sektöründe köklü bir geçmişe ve referanslara sahip olan bir firmadır. Şirket, sadece inşaat sektörüne değil, İzmir'deki çoğu inşaat firmasına maddi ve manevi destek sunma konusundaki yardımseverliği ile de tanınır. Topluma geri verme anlayışını benimseyerek sosyal sorumluluk projelerine de aktif olarak katılmaktadır
Gündüz Betonun Önemi
Betoniyer makinesini Türkiye'ye ilk getiren firmalardan birisi Gündüz Beton'dur. Betoniyer makinesinden önce Beton el yordamıyla ölçüsüz formülsüz ve kötü şartlarda yapılmaktaydı. Toprak veya asfalt zeminde kürek ile karıştırılan harç çoğu zaman depreme karşı dayanıklılık göstermiyordu. Yüksek katlı binalar yapılırken harç tenekelere yüklenip insan sırtında merdivenle üst katlara yavaş yavaş çıkartılıyordu. Kum ve çakıl yerde kürekle karıştırılırken yeterli oranda karıştırılmadığından ve çimento yeterli oranda koyulmadığından zaten yetersiz konulan çimento harca fazla atılan su ile beraber kalıp arasından akıp gidiyordu. Bu özel makine, kurma asansöre bir 32 HP dizel pancar motora sahipti ve yaklaşık 0.35 m³ beton karıştırma hacmi vardı. Saatte maksimum 12 metreküp üretim yapabilen makine, beton üretimini kürekli üretime göre 20 kat daha hızlı hale getirmiştir.
Lübnan'dan ithal edilen bu özel makine, inşaat sektöründeki zorlu ve maliyetli işleri büyük ölçüde kolaylaştırarak, beton üretiminde hız ve dayanıklılık standardı oluşturdu. İnsan gücü ve küreğin yerini Yerli üretim Dizel Pancar motora sahip beton makinesi aldı. Yere gelişi güzel dökülen kum ve çimento kepçeli traktör yardımıyla makinenin hidrolik damperine dozaja uygun bir şekilde doldurulup 525 litrelik bir kazanda karıştırılıyordu. 18 kilogramlık yağ Tenekelerinde insan sırtında taşınan karışım artık çelik halat ile kurulan asansör’de güvenli bir şekilde yukarı taşınıyordu. Yukarı varil ile çıkarılan beton Japon Arabası adı verilen yüksek hacimli el arabalarıyla beton dökülecek alana hızlı bir şekilde dökülüyordu. 1978 yılında Lübnan da satın alınan makina Lübnan’daki iç savaş nedeniyle ancak 1980 yılının yaz aylarında izmir Alsancak limanına gelebildi.
Makinenin Lojistik Kısmı
En önde 1 ton Kaldırma kapasitesine sahip olan ön yükleyiciye sahip traktör arkasına bağlanmış 1500 kiloluk beton karma makinesi ve ona bağlı olan bir adet japon arabası ile inşaat alanına o günün şartları ile hızlı bir ilerleme yapılıyordu. (max 35 km/H)
Betonda Malzeme Seçimi
Türkiye’de Hazır Beton ve Beton test laboratuvarları yaygınlaşmadan önce, şirket yetkilileri dayanıklı ve güvenilir malzemeler bulma konusunda zorluklarla karşı karşıyaydı. İnşaat projelerinde kullanılacak beton üretilmeden, kullanılacak malzemelerin kalitesini belirlemek için yetkililer, ince kum kırma taş, çimento gibi malzemeleri satın almadan önce kendi imkanlarıyla numune alır ve çekiç ile dayanım testi yapardı.Bu dönemde çokça kullanılan dere çakılı ve deniz suyu ile elenmiş mıcır taşları, istenilen dayanımı sağlamada yetersiz kalıyordu. Bu malzemeler, yuvarlak yassı taşlar içermesi ve kimi zaman deniz kumu ve midye içermesi sebebiyle şirket tarafından tercih edilmemekteydi.
Gündüz Beton'un yenilikleri sadece beton üretim sürecini iyileştirmekle kalmamış, aynı zamanda betonun kalitesini ve dayanımını da artırmıştır. Betonda sağlamlığı korumak amacıyla su az miktarda kullanılır ve karışım tambur içerisinde iyice karıştırılırdı. Günümüzde, betonun kalıba tam yerleştirilmesi için kullanılan beton vibratörü yerine kolon ve kirişler uzun demir çubuklar yardımıyla taciri caizse şişlenirdi. Bu, betonun homojen bir şekilde kalıba yerleştirilmesini sağlayarak daha dayanıklı ve güvenilir yapılar oluşturulmasına yardımcı olur. Bu yaklaşım, betonun kullanım ömrünü arttırır.
Gündüz Beton'un tercih ettiği çimento türü, 32.5 puzolanik çimento olarak bilinir. Bu özel çimento türü, karma makinesinde üretim için en ideal çimento çeşididir. Kendinden mineral katkılı olan Puzolanik (portland) çimento günümüzde kullanılan 42.5 çimentoya göre daha geç priz alır.
Bununla birlikte, 32.5 puzolanik çimento tercih edilmesinin bir diğer önemli nedeni, günümüzde yaygın olarak kullanılan 42.5 katkısız çimentonun karma üretimde kullanıma uygun olmamasıdır.
Betonun Geri Dönüşümü İçin Çalışmalar
Gündüz Beton'un çevresel sürdürülebilirlik konusundaki taahhüdü de dikkat çekicidir. çevre dostu üretim sürecine verimli yeni nesil adblue motorlara sahip güçlü araçlara sahip olan Şirket, hazır betonun sürdürülebilirliği üzerine odaklanarak, karbon ayak izini azaltma ve CO2 emisyonlarını düşürme amacıyla yeniden kullanılabilir beton üretimi üzerine ARGE çalışmaları yapmaktadır. Bu çalışmalar, inşaat sektörünün çevresel etkilerini minimize etmek ve gelecek nesillere daha sürdürülebilir bir dünya bırakmak için atılmış önemli bir adımdır. Sürdürülebilirlik ilkelerine olan bağlılığı ile çevresel etkileri minimize etmeyi hedeflemektedir.